Zašto se u nekim zemljama vozi desnom, a u nekima lijevom stranom ceste?

Velika Britanija, Irska, Australija i Japan nisu jedine zemlje u kojima se vozi po lijevoj strani kolnika.

18.10.2013.
14:04
VOYO logo

Pogledajte na kartu svijeta u kojim se sve zemljama vozi po lijevoj strani, iako je desna strana, kao što je kod nas, dominantnije rješenje. Primjetno je da su nekadašnje britanske kolonije i dalje zadržale lijevu stranu, piše Vidiauto.com.

Narančasto su označene zemlje u kojima se vozi lijevom stranom:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Promet desnom stranom u dvosmjernim putovima ili ulicama danas koristi oko 66,1% svjetskog stanovništva, dok 33,9% zemalja koristi lijevu stranu.

Oko 72% putova i ulica koristi promet desnom stranom, dok je lijeva strana zastupljena u 28%.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto je to tako? Arheološka istraživanja govore da se promet u davna vremena odvijao po lijevoj strani iz razloga što su konjanici i vozači konjskih zaprega bili dešnjaci.

Na taj su se način konjanici mogli i rukovati ili pak izvaditi mač i tako se braniti. Tek u 19. stoljeću u kontinentalnoj Europi dolazi do vožnje po desnoj strani, a za to je zaslužan Napoleon.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, Napoleon je bio ljevak, tako da je njegova vojska morala marširati desnom stranom iz razloga što je htio da mu ruka u kojoj je držao mač bude bliža neprijateljima.

U Hrvatskoj se na cestama može voziti motorna vozila koja imaju upravljač na desnoj strani, a Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama ne propisuje obavezu na kojoj se strani upravljač mora nalaziti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Srbiji nije dopušteno voziti vozilo s upravljačem na desnoj strani, a nedavno je takvo pravilo uvela i Poljska, ali ju je Europska komisija prijavila Europskom sudu pravde.

U Europi se vozi lijevom stranom u četiri države: Velikoj Britaniji, Irskoj, Malti i Cipru, a zanimljivo je da se i u Japanu vozi lijevom stranom, iako to nije bila britanska kolonija (razlog je što su im željeznicu projektirali uglavnom Britanci).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rusija i Portugal prešli su na desnu stranu početkom 20. stoljeća, a Austrija i Čehoslovačka krajem 30-ih godina (nakon okupacije od strane Njemačke). Uskoro je i u Mađarskoj došlo do promjene na desnu stranu.

Kakva je razlika između vozila s upravljačem na lijevoj ili desnoj strani? Možda ste pomislili da je sve okrenuto naopako, ali niste u pravu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mjenjač se, jasno, nalazi u položaju za upravljanje lijevom rukom, ali raspored brzina je identičan. Isto tako, i papučice su na istim mjestima. Razlika je u vožnji automobila s volanom na "pogrešnoj" strani, odnosno pretjecanju kad je dosta teže imati preglednost ispred sebe, pa je tada i potreban najveći oprez.

Na kraju krenimo s tvrde podloge na mokru, odnosno u zrak - brodovi i avioni obavezno se drže lijeve strane. A pješaci se trebaju držati druge strane, kako bi uvijek bili okrenuti licem prema vozilima koja im dolaze iz suprotnog smjera.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo