Ugraditi plin u auto ili voziti na duplo skuplji benzin?

17.1.2012.
7:20
VOYO logo

Nova je godina stigla, s njom i nova poskupljenja goriva. Nema više jeftinog energenta, a s vremenom će ga biti sve manje!

arti-201112060154006Nekad smo imali samo dva izbora: voziti dizelaša (koji je trošio do 30% manje goriva od benzinca) ili većeg potrošača, benzinca (u koji smo, doduše, mogli ugraditi skupu plinsku instalaciju, ali je gubitak snage i goriva bio cca 25%, a i davanja državi su relativno velika). Vozači dizelaša bili su veliki zagađivači zraka, jer kad bi dodali gas, iza njih bi ostajao crni oblak dima. Sjećam se tako jednom prilikom kada sam bio kod rodbine u Dalmaciji da su mi vikali da sam "ka sipa! Samo biži i ostavlja crnilo za sobom!"

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U međuvremenu su stigli električni auti (ni za njih nema nikakvih olakšica koje bi još uvijek skupu tehnologiju, koja se ugrađuje u takva vozila, približile običnim ljudima), te vozila s različitim kombinacijama goriva, gorivim ćelijama ili tzv. hibridi (koji su se ujedno i najbolje razvili na tržištu te imaju sve više obožavatelja).

Međutim, te su opcije za naše pojmove još jako skupe, pa se radije okrenimo onome što znamo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto trošiti skup benzin?

Kako je cijena goriva ponovno skočila (litra eurosupera bs 98 je 10,23, a cijena litre plina 5,20), opet se počelo razmišljati o isplativosti ugradnje plinske instalacije. Litra benzina za litru goriva? Zašto ostati na skupljem gorivu?

Uz gubitak snage motora i povećanu potrošnju, ljude su od plina odbijale priče o tome da se ne može u svako vozilo postavljati plinska instalacija zbog veličine spremnika, da plin šteti radu motora, te da se zbog pomanjkanja podmazivanja i hlađenja češće troše dosjedi ventila i drugi dijelovi motora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve su to strahovi iz prošlosti! Proizvođači instalacija su doskočili i tim problemima, te sada za svako vozilo postoje razne veličine spremnika (rjeđe se ugrađuju ispod vozila, češće se montiraju na mjesto rezervnog kotača) te su napravili dodatne spremnike ulja koji se instaliraju u motornom prostoru, koji imaju zadaću dodatno hladiti i podmazivati dosjede ventila čuvajući pritom radni vijek motora.

Također se doskočilo problemu gubitka snage i rasipanja plina u prijašnjim instalacijama na način da se odustalo od dovoda plina samo jednom diznom na usisnoj grani, nego se za svaki cilindar stavlja po jedna dizna i takvi auti uglavnom nemaju gubitak snage/plina, te se bez nekih detaljnijih mjerenja ne mogu očitati razlike u radu motora!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Instalacije jeftinije

arti-201111210119006Uz to, kriza je donijela jednu dobru stvar, a to je da s padom potrošnje raste borba na tržištu za svakim kupcem, pa su cijene ugradnje plinskih instalacija drastično pale od buma 2008., kada je dosegnut vrhunac ugradnje plinskih instalacija. Cijena rada je smanjena na 1.000 do 1.700 kn, ovisno o modelu auta i načinu izvođenja instalacije!

Danas, za osobna gradska vozila, ugradnja sa svom potrebnom dokumentacijom stoji već od 5.000 kn, za srednju klasu vozila od 6.500, što investiciju čini vrlo isplativom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pa zašto se svi ne voze na plin kad je već toliko jeftiniji i montaža je pristupačnija?

Nedostaci

Prije svega, kao što sam već napisao, ne postoji volja države da na kvalitetniji način nagradi/stimulira potrošnju plina i ugradnju plinskih instalacija u automobile, nego ih, dapače, dodatno opterećuje, iako manje zagađuju okoliš, atestima za plinsku instalaciju (jednokratno 1.200 kn prilikom prve registracije), cestarinom (svake godine na registraciji 550 kn) i dodatkom za tehnički pregled, iako takva vozila ne pristupaju ekotestu (50 kn svake godine), jer se valjda potroši više tinte za dodatni štambilj u knjižici!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Morate također biti svjesni da ste se odrekli rezervnog kotača (njegovo tvorničko mjesto je zauzeo spremnik za plin, no, iskreno, kad vam je zadnji put zatrebao rezervni kotač? Za slučaj nužde nabavite pjenu za krpanje i električni kompresor).

Na kraju još imate trošak od oko 300 do 450 kn za redovito servisiranje plinske instalacije. Obično se servis treba obavljati svakih 10 do 15 tisuća km, što se tempira s redovitim održavanjem vozila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ušteda od 50,83%

Zbog svega toga se, unatoč padu cijena i velikoj razlici u cijeni goriva, još uvijek ne isplati stavljati plinsku instalaciju ako radite manje od 10.000 km na godinu.

Međutim, lako je izračunati da će vam za prijeđenih 100 km trebati puno manje novca nego drugim vozačima. Da pojednostavimo, prijeđenih 100 kilometara u vozilu koje koristi benzin kao gorivo koštat će vas 81,84 kn (8 l/100 km x 10,23 kn), a ako imate plinsku instalaciju, taj će trošak biti svega 41,60 kn (8 l/100 km x 5,20 kn). Na 10.000 kilometara to su 4.024 kune. Instalacija se isplati u svega nekoliko godina, ovisno o modelu automobila, gorivu koje koristi i potrošnji, te kilometraži koju radite u godini dana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stoga razmislite o plinu. Ako kupujete novi auto, raspitajte se možete li ga dobiti s tvornički ugrađenom instalacijom za plin, ili ga je moguće ugraditi u zastupnikovom servisu kako biste zadržali jamstvo. Pametnije gospodarite svojim novcem i, što je vjerojatno važnije iako vam nije osnovni motiv, čuvajte okoliš!

Imate pitanje za našeg Netmehaničara? Pošaljite mu ga na netmehanicar@net.hr http://www.rubor.hr/

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prethodni članci autora:

arti-201111210119006 arti-201112060154006

Brave
Senorita 89
Versailles
Brak na prvu
Samit
default_cta
Tajne vinove loze
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
Brak na prvu Australija
default_cta
Pirata i kapitano
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
VOYO logo